יום חמישי, 4 במרץ 2010

כי תשא: מסירותו של אהרון

וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו קוּם עֲשֵׂה לָנוּ אֱלֹהִים אֲשֶׁר יֵלְכוּ לְפָנֵינוּ כִּי זֶה מֹשֶׁה הָאִישׁ אֲשֶׁר הֶעֱלָנוּ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לֹא יָדַעְנוּ מֶה הָיָה לוֹ (לב,א)
וַיֹּאמְרוּ לִי עֲשֵׂה לָנוּ אֱלֹהִים אֲשֶׁר יֵלְכוּ לְפָנֵינוּ כִּי זֶה מֹשֶׁה הָאִישׁ אֲשֶׁר הֶעֱלָנוּ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לֹא יָדַעְנוּ מֶה הָיָה לוֹ (לב,כג)

תיאור פניית העם לאהרון בחטא העגל מופיע פעמיים- בראשונה שעת התרחשות הדברים ובשנית כשאהרון מתאר בפני משה את התרחשות הדברים.מה ראתה התורה צורך לחזור על אותם הדברים בדיוק(כמעט!) והרי יכלה לכתוב בקצרה ויספר לו אהרון על אודות בקשת העם? מדוע נשמטה מילת "קום" מדבריו של אהרון?

המילה "קום" מרמזת במקרא על חיפזון והזדרזות.נראה תחילה מס' דוגמאות הממחישות זאת.
פרעה המבקש לזרז את ב"י לצאת ממצרים אומר להם:
קוּמוּ צְּאוּ מִתּוֹךְ עַמִּי גַּם אַתֶּם גַּם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וּלְכוּ עִבְדוּ אֶת יְהוָה כְּדַבֶּרְכֶם (יב,לא)
גם המלאכים הדוחקים בלוט להימלט על נפשו נקטו בלשון "קום":
וּכְמוֹ הַשַּׁחַר עָלָה וַיָּאִיצוּ הַמַּלְאָכִים בְּלוֹט לֵאמֹר קוּם קַח אֶת אִשְׁתְּךָ וְאֶת שְׁתֵּי בְנֹתֶיךָ הַנִּמְצָאֹת פֶּן תִּסָּפֶה בַּעֲוֹן הָעִיר (בראשית,יט,טו)
וכך גם יוסף המזרז את אשר על ביתו לרדוף אחר אחיו בהעלילו עליהם שגנבו את גביעו:
הֵם יָצְאוּ אֶת הָעִיר לֹא הִרְחִיקוּ וְיוֹסֵף אָמַר לַאֲשֶׁר עַל בֵּיתוֹ קוּם רְדֹף אַחֲרֵי הָאֲנָשִׁים וְהִשַּׂגְתָּם וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם לָמָּה שִׁלַּמְתֶּם רָעָה תַּחַת טוֹבָה (בראשית מד,ד)
העם בא אל אהרון בדרישה שיעשה להם אלוקים אחרים שיחליפו את משה והזמן דוחק לו, אין הם יכולים להשתהות עוד ללא אלוה מוחשי.הם דוחקים ומאיצים באהרון והוא מצידו מנסה דווקא למשוך זמן עד שיבוא משה ולכן מצווה אותם להביא את נזמי הזהב של נשיהם ביודעו שהן תסרבנה לכך:
פָּרְקוּ נִזְמֵי הַזָּהָב אֲשֶׁר בְּאָזְנֵי נְשֵׁיכֶם בְּנֵיכֶם וּבְנֹתֵיכֶם
אך העם להוט להשיג את יעדו ולכן הם מביאים לו את נזמיהם וכאשר אהרון מכריז "חַג לַי-ה-וָ-ה מָחָר" הרי שהם משכימים לקום - כדי לעבוד את העגל.
על הדחף הבלתי נשלט הזה, ההזדרזות לחטוא ולמצוא תחליף למשה אין אהרון רוצה לשים את הדגש בספרו למשה את רצף ההתרחשויות.אין הוא יודע עדיין שמשה כבר התפלל בעד העם ולכן הוא רוצה שמשה ינסה להתפלל עבורם בלב שלם ומבלי להיפגע מהבהלה שאחזה בעם למצוא לו תחליף.כה גדולה היתה מסירותו של אהרון לעם ועל כן שינה קצת מדברי העם וכדי שנלמד על כוונתו זו של אהרון חזרה התורה על הדברים מילה במילה, עם השמטה קטנה שכוונה גדולה וטהורה עמדה מאחוריה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה