יום רביעי, 5 במאי 2010

בחוקותי מול מסעי: 3 חתימות כנגד 3 עמודי העולם


אֵלֶּה הַחֻקִּים וְהַמִּשְׁפָּטִים וְהַתּוֹרֹת אֲשֶׁר נָתַן יְ-ה-וָ-ה בֵּינוֹ וּבֵין בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּהַר סִינַי בְּיַד מֹשֶׁה: (ויקרא כו,מב)
אֵלֶּה הַמִּצְוֹת אֲשֶׁר צִוָּה יְ-ה-וָ-ה אֶת מֹשֶׁה אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּהַר סִינָי: (ויקרא כז,לד)
אֵלֶּה הַמִּצְוֹת וְהַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר צִוָּה יְ-ה-וָ-ה בְּיַד מֹשֶׁה אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּעַרְבֹת מוֹאָב עַל יַרְדֵּן יְרֵחוֹ: (במדבר לו,יג)

2 הפסוקים חותמים פרשיות פתוחות בפרשה החותמת את חומש ויקרא ומדוע יש צורך בשתי חתימות כה דומות?למה מכוונים הדברים שציווה ה' לעומת מה אשר נתן ה'?

נדמה כי 2 החתימות מכוונות כנגד 2 אופנים שונים בהם ניתן לבחון את כל מה שהועבר לבני ישראל בהר סיני , הלא הם תורה שבכתב ותורה שבע"פ.במעמד הר סיני, זמן מתן תורתנו, ניתנו לעם תורה שבכתב ותורה שבע"פ ("תורות") יחד עם החוקים(המדרשות) והמשפטים (הדינים).זוהי השתכלות אנכית מלמעלה למטה בה ה' הוא הנותן וב"י הם המקבלים ולכן הדגש הוא "בֵּינוֹ וּבֵין בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" ועובדת נתינתם ביד משה היא טפלה יחסית ומוזכרת בסוף הפסוק.כנגד המתנות הללו שניתנו לב"י ישנו גם צד נגדי והוא קיום המצותת הנעשה ע"י ב"י מול אלוקים וזוהי תנועה אנכית מלמטה למעלה ,בניגוד להשתכלות על מתן תורה כמתנה הניתנת ישירות מה' לב"י הרי שקיום המצוות שהוא מה שנדרש מהעם לתת בחזרה מצריך את הנהגתו והובלתו של משה.המתנות הינן חד פםעמיות ישירות מה',המצוות הן נמשכות כל הזמן ובהן נדרש התיוון וההנחיה וההכוונה של משה, בעת ההיא ושל חכמי ישראל שנמשכים אחריו בשאר הדורות.
הפסוק החותם את ספר במדבר יוצר סימביוזה בין 2 ההתכלויות הללו שכן טרם כניסם לארץ עליהם לראות את התורה בשני האופנים גם יחד: גם כמתנת חינם שניתנה להם מלמעלה ועם כמצוות ועבודת ה' שנידרשת מהם מלמטה.

יש לציין שאך טבעי הוא שספר ויקרא שעוסק ברובו במגמה של עבודת הקרבנות שהיא נמשכת מלמטה למעלה יחתם בפסוק השני שהוראותו היא התנועה מלמטה למעלה כך שיוצא שהפסוק הראשון מכוון כנגד התורה, השני כנגד העבודה והשלישי במצוות והמשפטים שבין אדם לחברו כנגד גמילות חסדים.
ומשולש מקודש זה הוא גם החותם את כל חמשת חומשי התורה:
חומש בראשית ודברים נחתמים במיתתם של גדולי הדור(יוסף בבראשית ומשה בדברים) והרי הם כנגד חסד של אמת (גמילות חסדים),ספר שמות מסתיים בהשראת השכינה על המשכן מלמעלה למטה (תורה ) וספר ויקרא ובמדבר מסתיימים בקיום המצוות (עבודה).

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה