יום שני, 16 בנובמבר 2009

חיי שרה מול וישב: מסתרי האיש הלזה

וַתֹּאמֶר אֶל הָעֶבֶד מִי הָאִישׁ הַלָּזֶה הַהֹלֵךְ בַּשָּׂדֶה לִקְרָאתֵנוּ וַיֹּאמֶר הָעֶבֶד הוּא אֲדֹנִי וַתִּקַּח הַצָּעִיף וַתִּתְכָּס (בר' כד סה)
וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל אָחִיו הִנֵּה בַּעַל הַחֲלֹמוֹת הַלָּזֶה בָּא.(בר' לז,יט)

המילה "הלזה" היא די נדירה (מופיעה בתנך רק בעוד מקום אחד - ישעיה נח,ה), מה היא באה לרמז? מדוע לא נכתב "הזה"?

בעל "תאומי צביה" מסביר שהשימוש במילה ייחודית זו נעשה כאשר יש ספק אודות זהות האדם הנראה למרחוק.
לקריאת הדברים במלואם לחץ כאן .
שד"ל בפירושו על התורה גם כן אומר כי "כל "הלזה" כשרואים אותו מרחוק".

אפשר לפרש על דרך הרמז, בשני המקרים, כך:
בפירוש שראיתי ובס"ד אמצא את מקורו אצל יצחק יש רמז לכך שהאותיות ל"ז במילה הלזה מרמזות על הגיל בו נעקד יצחק ( ל"ז) ואשר בו , לפי אחת המסורות , גם נולדה רבקה. ולכן יש כאן שאלה האם זהו האיש שנתפרסם מעשהו המיוחד בהיותו בן ל"ז כלומר האם זהו יצחק.
כהמשך לפירוש זה ניתן לענ"ד לפרש גם את הפסוק השני אודות יוסף:
הנה בא בעל החלומות הלזה- יש כאן מעין נבואה שלא מדעת שיוסף יהפוך לבעלים של חלומותיו, כלומר שחלומותיו יתגשמו בהיותו בן ל"ז שנה. ואכן, בהיות יוסף בן 30 שנה הוא נקרא אל פרעה לפתור חלומותיו וכעבור 7 שנים , תמו שנות השבע והחלו שנות הרעב וממילא נתברר שהוא אכן בעל החלומות, שכן פתרונו נתגשם וזה התרחש בהיותו בן ל"ז שנה.
בשני המקרים , אם כן, מרמז הביטוי הלזה לעניין שהתרחש בהיות האדם עליו הצביעו , בן ל"ז שנה.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה