וַתַּשְׁקֶיןָ אֶת-אֲבִיהֶן יַיִן בַּלַּיְלָה הוּא וַתָּבא הַבְּכִירָה וַתִּשְׁכַּב אֶת-אָבִיהָ וְלֹא-יָדַע בְּשִׁכְבָהּ וּבְקוּמָהּ
וַתַּשְׁקֶיןָ גַּם בַּלַּיְלָה הַהוּא אֶת-אֲבִיהֶן יָיִן וַתָּקָם הַצְּעִירָה וַתִּשְׁכַּב עִמּוֹ וְלֹא-יָדַע בְּשִׁכְבָהּ וּבְקֻמָהּ
בנות לוט שכבו עם אביהן פעמיים,לילה אחר לילה.
כיצד יתכן שלוט, איש העסקים המתוחכם שהתעשר על חשבון דוד אברהם וידע לנצל הזדמנות נדלנית בסדום סיטי, נפל קורבן לאקט מיני אסור מצד בנותיו פעם אחר פעם? ומדוע הוטבע הביטוי "שיכור כלוט" ולא שיכור כנח והלא נח היה ראשון המשתכרים המתוארים בתורה?
המפתח להבנת העניין נמצא באות אחת במילה האחרונה בכל פסוק: וּבְקוּמָהּ לעומת וּבְקֻמָהּ.
וכך מסבירה רש"י את הסיבה לכך האות ואו מסומנת עם ניקוד מעליה במילה "וּבְקוּמָהּ" בפעם הראשונה:
"ובקומה של בכירה נקוד על וי"ו של ובקומה לומר שבקומה ידע ואעפ"כ לא נשמר ליל שני מלשתות (א"ר לוי כל מי שהוא להוט אחר בולמוס של עריות לסוף מאכילים אותו מבשרו)"
חז"ל רואים בלוט אדם רדוף זימה ומייחסים לו ידיעה מלאה על המתרחש.כיצד זה מסתדר עם פשט הכתובים שאומר מפורשות "ולא ידע"? כפי שאומר רש"י בפעם הראשונה אכן לא ידע בשכבה עמו ורק ידע בקומה , ידיעה זו היתה אמורה לגרום לו להגיב כמו נח כשבנו עשה בו מה שעשה וכך הגיב נח: "וַיִּיקֶץ נחַ מִיֵּינוֹ וַיֵּדַע אֵת אֲשֶׁר-עָשָׂה לוֹ בְּנוֹ הַקָּטָן":וַיּאמֶר אָרוּר כְּנָעַן עֶבֶד עֲבָדִים יִהְיֶה לְאֶחָיו".אך לוט לא עושה דבר ואף עושה עצמו כמי שלא ידע בשכבה ובקומה. הביקורת עליו היא כמובן על כך שלא נשמר והשתכר שוב בלילה השני ושוב אותה ההתרחשות.הפעם אין צורך לסמן את המילה ובקומה ואף יש מקום להחסיר ו' ללמדך שהפעם ידע גם ידע בשכבה( לפחות ידע לפני שהשתכר) ובוודאי בקומה והתורה אך עשה עצמו כאילו אינו יודע ואינו מרגיש ולכן כתבה התורה כאילו כביכול לא ידע.הוכחה נוספת לטעמה ניתן למצוא בהבדלים של תיאור המעשה עצמו: בפעם הראשונה ותשכב את ובפעם השניה ותשכב עמו. ידוע לנו מדברי הגאון מוילנא על פרשת בלק ההבדל בין מילות היחס "עם" ו "את",שם מתייחס הגר"א לאנשי מדיין שהלכו עם בלעם ועל כעסו של ה' על שהוא הולך איתם , נקצר ונאמר רק שללכת עם הכוונה ללכת איתו באותה כוונה ובאותה דעה וללכת "איתם" הכוונה שאמנם חיצונית הולכים ביחד אך לא עם אותם כוונות ומטרות.אותו הסבר ניתן לומר גם כאן: בפעם הראשונה הבכורה שכבה את אביה, הוא לא היה מודע לאקט ולכן היה זה חד צדדי לחלוטין. בפעם השניה הצעירה שכבה "עמו-עם אביה" שכן הפעם שניהם נתכוונו למעשה המיני ( אם כי יש לומר לזכותן של בנות לוט שלא עשו זאת לצורך ההנאה הגונית אלא כדי להקים זרע ולקיים את האנושות שחשבו שנחרב העולם, כמובא ברש"י במקום).
לאור דברים אלו מובן כעת מדוע דבק ביטוי השכרות דווקא בלוט ולא בנח: לוט הוא השיכור הקלאסי ממנו יש להתרחק השב אל יינו לילה אחר לילה גם לאחר שהביאו אל פי פחת וגילוי עריות, נח לעומתו התפכח לאחר ההשתכרות הראשונה ולא שב לסורו וממילא מי שמשתכר הריהו "שיכור כלוט", אבי השיכורים ואנשי התאווה.
וצ"ע מדוע ותבוא הבכירה אבל ותקם הצעירה.
ובפעם הראשונה נאמר בלילה הוא ובשניה בלילה ההוא ניתן לפרש ע"פ דברי רד"ק על הפסוק :
"וַיָּקָם בַּלַּיְלָה הוּא וַיִּקַּח אֶת-שְׁתֵּי נָשָׁיו וְאֶת-שְׁתֵּי שִׁפְחֹתָיו וְאֶת-אַחַד עָשָׂר יְלָדָיו וַיַּעֲבר אֵת מַעֲבַר יַבּק" וז"ל:
"בחסרון הא הידיעה אמר כי קם יעקב בעוד לילה אחר שישן מעט להביר מחנהו בלילה"
ואפשר לומר אותו הדבר אצלנו שחסרון הא הידיעה בא לרמז על כך שהתרחשות זו נשנתה בלילה השני, עם ההבדלים שהזכרנו כמובן, אבל כר מהלילה הראשון היה ברור שגילוי העריות עומד לחזור על עצמו גם בלילה השני.
וַתַּשְׁקֶיןָ גַּם בַּלַּיְלָה הַהוּא אֶת-אֲבִיהֶן יָיִן וַתָּקָם הַצְּעִירָה וַתִּשְׁכַּב עִמּוֹ וְלֹא-יָדַע בְּשִׁכְבָהּ וּבְקֻמָהּ
בנות לוט שכבו עם אביהן פעמיים,לילה אחר לילה.
כיצד יתכן שלוט, איש העסקים המתוחכם שהתעשר על חשבון דוד אברהם וידע לנצל הזדמנות נדלנית בסדום סיטי, נפל קורבן לאקט מיני אסור מצד בנותיו פעם אחר פעם? ומדוע הוטבע הביטוי "שיכור כלוט" ולא שיכור כנח והלא נח היה ראשון המשתכרים המתוארים בתורה?
המפתח להבנת העניין נמצא באות אחת במילה האחרונה בכל פסוק: וּבְקוּמָהּ לעומת וּבְקֻמָהּ.
וכך מסבירה רש"י את הסיבה לכך האות ואו מסומנת עם ניקוד מעליה במילה "וּבְקוּמָהּ" בפעם הראשונה:
"ובקומה של בכירה נקוד על וי"ו של ובקומה לומר שבקומה ידע ואעפ"כ לא נשמר ליל שני מלשתות (א"ר לוי כל מי שהוא להוט אחר בולמוס של עריות לסוף מאכילים אותו מבשרו)"
חז"ל רואים בלוט אדם רדוף זימה ומייחסים לו ידיעה מלאה על המתרחש.כיצד זה מסתדר עם פשט הכתובים שאומר מפורשות "ולא ידע"? כפי שאומר רש"י בפעם הראשונה אכן לא ידע בשכבה עמו ורק ידע בקומה , ידיעה זו היתה אמורה לגרום לו להגיב כמו נח כשבנו עשה בו מה שעשה וכך הגיב נח: "וַיִּיקֶץ נחַ מִיֵּינוֹ וַיֵּדַע אֵת אֲשֶׁר-עָשָׂה לוֹ בְּנוֹ הַקָּטָן":וַיּאמֶר אָרוּר כְּנָעַן עֶבֶד עֲבָדִים יִהְיֶה לְאֶחָיו".אך לוט לא עושה דבר ואף עושה עצמו כמי שלא ידע בשכבה ובקומה. הביקורת עליו היא כמובן על כך שלא נשמר והשתכר שוב בלילה השני ושוב אותה ההתרחשות.הפעם אין צורך לסמן את המילה ובקומה ואף יש מקום להחסיר ו' ללמדך שהפעם ידע גם ידע בשכבה( לפחות ידע לפני שהשתכר) ובוודאי בקומה והתורה אך עשה עצמו כאילו אינו יודע ואינו מרגיש ולכן כתבה התורה כאילו כביכול לא ידע.הוכחה נוספת לטעמה ניתן למצוא בהבדלים של תיאור המעשה עצמו: בפעם הראשונה ותשכב את ובפעם השניה ותשכב עמו. ידוע לנו מדברי הגאון מוילנא על פרשת בלק ההבדל בין מילות היחס "עם" ו "את",שם מתייחס הגר"א לאנשי מדיין שהלכו עם בלעם ועל כעסו של ה' על שהוא הולך איתם , נקצר ונאמר רק שללכת עם הכוונה ללכת איתו באותה כוונה ובאותה דעה וללכת "איתם" הכוונה שאמנם חיצונית הולכים ביחד אך לא עם אותם כוונות ומטרות.אותו הסבר ניתן לומר גם כאן: בפעם הראשונה הבכורה שכבה את אביה, הוא לא היה מודע לאקט ולכן היה זה חד צדדי לחלוטין. בפעם השניה הצעירה שכבה "עמו-עם אביה" שכן הפעם שניהם נתכוונו למעשה המיני ( אם כי יש לומר לזכותן של בנות לוט שלא עשו זאת לצורך ההנאה הגונית אלא כדי להקים זרע ולקיים את האנושות שחשבו שנחרב העולם, כמובא ברש"י במקום).
לאור דברים אלו מובן כעת מדוע דבק ביטוי השכרות דווקא בלוט ולא בנח: לוט הוא השיכור הקלאסי ממנו יש להתרחק השב אל יינו לילה אחר לילה גם לאחר שהביאו אל פי פחת וגילוי עריות, נח לעומתו התפכח לאחר ההשתכרות הראשונה ולא שב לסורו וממילא מי שמשתכר הריהו "שיכור כלוט", אבי השיכורים ואנשי התאווה.
וצ"ע מדוע ותבוא הבכירה אבל ותקם הצעירה.
ובפעם הראשונה נאמר בלילה הוא ובשניה בלילה ההוא ניתן לפרש ע"פ דברי רד"ק על הפסוק :
"וַיָּקָם בַּלַּיְלָה הוּא וַיִּקַּח אֶת-שְׁתֵּי נָשָׁיו וְאֶת-שְׁתֵּי שִׁפְחֹתָיו וְאֶת-אַחַד עָשָׂר יְלָדָיו וַיַּעֲבר אֵת מַעֲבַר יַבּק" וז"ל:
"בחסרון הא הידיעה אמר כי קם יעקב בעוד לילה אחר שישן מעט להביר מחנהו בלילה"
ואפשר לומר אותו הדבר אצלנו שחסרון הא הידיעה בא לרמז על כך שהתרחשות זו נשנתה בלילה השני, עם ההבדלים שהזכרנו כמובן, אבל כר מהלילה הראשון היה ברור שגילוי העריות עומד לחזור על עצמו גם בלילה השני.

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה