וַיִּקַּח עַמְרָם אֶת-יוֹכֶבֶד דּדָתוֹ לוֹ לְאִשָּׁה וַתֵּלֶד לוֹ אֶת-אַהֲרן וְאֶת-משֶׁה (ו,כ)
וַיִּקַּח אַהֲרן אֶת-אֱלִישֶׁבַע בַּת-עַמִּינָדָב אֲחוֹת נַחְשׁוֹן לוֹ לְאִשָּׁה וַתֵּלֶד לוֹ אֶת-נָדָב וְאֶת-אֲבִיהוּא אֶת-אֶלְעָזָר וְאֶת-אִיתָמָר (ו,כג)
וְאֶלְעָזָר בֶּן-אַהֲרן לָקַח-לוֹ מִבְּנוֹת פּוּטִיאֵל לוֹ לְאִשָּׁה וַתֵּלֶד לוֹ אֶת- פִּינְחָס (ו,כה)
מדוע הסתירה התורה את זהותה של אשת אלעזר? מדוע לאלעזר היה רק בן אחד?
עמרם נושא אישה עם ייחוס הלא היא יוכבד בתו של לוי ומאחר והיא אחות אביו הרי שאין גם צורך לציין מיהו אחיה,אהרון נושא אישה עם ייחוס כפול הן מצד אביה והן מצד אחיה נחשון העתיד להוות ראש החץ לאמיצים בקופצו ראשון למימיו של ים סוף בעת יציאת מצרים ורק אלעזר נושא אישה עלומה, מבנות פוטיאל ( פוטיאל -הוא יתרו שפיטם עגלים לע"ז -רש"י ) ולמרות זאת זכה שמזרעו נולד פנחס המקבל מאת ה' ברית עולם לאות מעשה הגבורה שעשה.לכלתו של אלעזר , אם נייחס את פוטיאל ליתרו, היו כידוע רק אחיות (אחרת לא היו נזקקות בנות יתרו למשה שיושיען על הבאר) וממילא ברור מדוע לא מוזכר האח הבוגר כשם שמוזכר אצל אשת אהרון (ואותו מבנה של פסוק חוזר גם בתיאור נישואי יצחק לרבקה אחות לבן ועשיו לאחות נביות).
יש כאן אזכור לגיבורי העם- משה ואהרון שלא פוחדים לעמוד מול פרעה, נחשון שלא פוחד לקפוץ אל המים מתוך אמונה בה' ופנחס שלא פוחד להרוג נשיא בישראל ואת כזבי בת צור- מתוך קנאה לה'.
דווקא מתולדותיו של עמרם ניתן ללמוד ולהסיק על השאר שהפירוט מתייחס רק לבנים-הגברים שכן מקומה של מרים נפקד וממילא גם לאלעזר יתכן היו עוד צאצאים-בנות וכך גם אולי לאהרון.
מדוע לא נקטה התורה בלשון ויקח גם אצל אלעזר? צ"ע.
וַיִּקַּח אַהֲרן אֶת-אֱלִישֶׁבַע בַּת-עַמִּינָדָב אֲחוֹת נַחְשׁוֹן לוֹ לְאִשָּׁה וַתֵּלֶד לוֹ אֶת-נָדָב וְאֶת-אֲבִיהוּא אֶת-אֶלְעָזָר וְאֶת-אִיתָמָר (ו,כג)
וְאֶלְעָזָר בֶּן-אַהֲרן לָקַח-לוֹ מִבְּנוֹת פּוּטִיאֵל לוֹ לְאִשָּׁה וַתֵּלֶד לוֹ אֶת- פִּינְחָס (ו,כה)
מדוע הסתירה התורה את זהותה של אשת אלעזר? מדוע לאלעזר היה רק בן אחד?
עמרם נושא אישה עם ייחוס הלא היא יוכבד בתו של לוי ומאחר והיא אחות אביו הרי שאין גם צורך לציין מיהו אחיה,אהרון נושא אישה עם ייחוס כפול הן מצד אביה והן מצד אחיה נחשון העתיד להוות ראש החץ לאמיצים בקופצו ראשון למימיו של ים סוף בעת יציאת מצרים ורק אלעזר נושא אישה עלומה, מבנות פוטיאל ( פוטיאל -הוא יתרו שפיטם עגלים לע"ז -רש"י ) ולמרות זאת זכה שמזרעו נולד פנחס המקבל מאת ה' ברית עולם לאות מעשה הגבורה שעשה.לכלתו של אלעזר , אם נייחס את פוטיאל ליתרו, היו כידוע רק אחיות (אחרת לא היו נזקקות בנות יתרו למשה שיושיען על הבאר) וממילא ברור מדוע לא מוזכר האח הבוגר כשם שמוזכר אצל אשת אהרון (ואותו מבנה של פסוק חוזר גם בתיאור נישואי יצחק לרבקה אחות לבן ועשיו לאחות נביות).
יש כאן אזכור לגיבורי העם- משה ואהרון שלא פוחדים לעמוד מול פרעה, נחשון שלא פוחד לקפוץ אל המים מתוך אמונה בה' ופנחס שלא פוחד להרוג נשיא בישראל ואת כזבי בת צור- מתוך קנאה לה'.
דווקא מתולדותיו של עמרם ניתן ללמוד ולהסיק על השאר שהפירוט מתייחס רק לבנים-הגברים שכן מקומה של מרים נפקד וממילא גם לאלעזר יתכן היו עוד צאצאים-בנות וכך גם אולי לאהרון.
מדוע לא נקטה התורה בלשון ויקח גם אצל אלעזר? צ"ע.

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה