אָז יָשִׁיר-משֶׁה וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת-הַשִּׁירָה הַזּאת לַ-י-ה-וָ-ה וַיּאמְרוּ לֵאמר אָשִׁירָה לַּיהוָֹה כִּי-גָאה גָּאָה סוּס וְרכְבוֹ רָמָה בַיָּם (טו,א)
וַתַּעַן לָהֶם מִרְיָם שִׁירוּ לַיהוָֹה כִּי-גָאה גָּאָה סוּס וְרכְבוֹ רָמָה בַיָּם (טו,כא)
מה בין שירת הגברים לשירת הנשים? מדוע שירת הנשים כה קצרה וכל כולה הפתיח של שירת הגברים המתפרשת על פני 18 פסוקים? את מי ציוותה מרים שישירו לה'- אם את הנשים היה לומר להן ואם את הגברים והלא כבר שרו?
חז"ל הורונו ש"בזכות נשים צדקניות יצאו ישראל ממצרים" (ילקוט שמעוני, תהלים פרק ס"ח, סימן תשצ"ה). הנשים היו הכח המניע של הגאולה, החל במיילדות העבריות שחסו על חיי הבנים הנולדים והמשך במרים ששיכנעה את אביה לחזור לחיי נישואין עם אשתו ובזכות זה נולד משה שזכה להשגחתה של מרים וההצלה של בת פרעה ועוד בתושייתה של ציפורה שהצילה את חיי משה במלון.הנשים הן היוזמות, הן המובילות מאחורי הקלעים את מהלך הגאולה.לאור זאת יש לפרש לענ"ד שגם בשירת הים לקחו הנשים את היוזמה ולכן מרים הנביאה היא זו שעוררה את העם לשיר: ותען להם- לבני ישראל וציוותה אותם שירו לה' וכו' ובעקבותיה באה שירת ב"י בהובלת משה: אשירה לה' וגו'. אמנם התורה מקדימה את שירת הגברים לנשים אך ידוע ומפורסם הכלל לפיו אין מוקדם ומאוחר בתורה ולכן גם כאן יש מקום לומר זאת.כך אם כן היה סדר הדברים:
מרים לקחה יוזמה , לקחה את כלי השיר, התופים והמחולות וסחפה אחריה את כל הנשים,הגברים מצידם חיפשו את הדרך לבטא את הכרת התודה לה' ולכן מרים עונה להם באומרה "שירו לה'" ו-אז משה הגיב (אז ורק אז , בעקבות שהתעוררות שהחלה ממרים -ישיר משה) והתחיל להוביל את שירת הים.מרים הניעה את המהלך וממילא ברגע שהחלה השירה הוביל אותה משה כמובן וכולם אחריו.הנשים מתגלות שוב ככח המניע-המעורר את המהלך ומפנה את תפקידו לגברים שממשיכים משם והלאה מכח הנשים התומכות בהן.
וַתַּעַן לָהֶם מִרְיָם שִׁירוּ לַיהוָֹה כִּי-גָאה גָּאָה סוּס וְרכְבוֹ רָמָה בַיָּם (טו,כא)
מה בין שירת הגברים לשירת הנשים? מדוע שירת הנשים כה קצרה וכל כולה הפתיח של שירת הגברים המתפרשת על פני 18 פסוקים? את מי ציוותה מרים שישירו לה'- אם את הנשים היה לומר להן ואם את הגברים והלא כבר שרו?
חז"ל הורונו ש"בזכות נשים צדקניות יצאו ישראל ממצרים" (ילקוט שמעוני, תהלים פרק ס"ח, סימן תשצ"ה). הנשים היו הכח המניע של הגאולה, החל במיילדות העבריות שחסו על חיי הבנים הנולדים והמשך במרים ששיכנעה את אביה לחזור לחיי נישואין עם אשתו ובזכות זה נולד משה שזכה להשגחתה של מרים וההצלה של בת פרעה ועוד בתושייתה של ציפורה שהצילה את חיי משה במלון.הנשים הן היוזמות, הן המובילות מאחורי הקלעים את מהלך הגאולה.לאור זאת יש לפרש לענ"ד שגם בשירת הים לקחו הנשים את היוזמה ולכן מרים הנביאה היא זו שעוררה את העם לשיר: ותען להם- לבני ישראל וציוותה אותם שירו לה' וכו' ובעקבותיה באה שירת ב"י בהובלת משה: אשירה לה' וגו'. אמנם התורה מקדימה את שירת הגברים לנשים אך ידוע ומפורסם הכלל לפיו אין מוקדם ומאוחר בתורה ולכן גם כאן יש מקום לומר זאת.כך אם כן היה סדר הדברים:
מרים לקחה יוזמה , לקחה את כלי השיר, התופים והמחולות וסחפה אחריה את כל הנשים,הגברים מצידם חיפשו את הדרך לבטא את הכרת התודה לה' ולכן מרים עונה להם באומרה "שירו לה'" ו-אז משה הגיב (אז ורק אז , בעקבות שהתעוררות שהחלה ממרים -ישיר משה) והתחיל להוביל את שירת הים.מרים הניעה את המהלך וממילא ברגע שהחלה השירה הוביל אותה משה כמובן וכולם אחריו.הנשים מתגלות שוב ככח המניע-המעורר את המהלך ומפנה את תפקידו לגברים שממשיכים משם והלאה מכח הנשים התומכות בהן.

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה