וַיֶּאְסֹר יוֹסֵף מֶרְכַּבְתּוֹ וַיַּעַל לִקְרַאת-יִשְׂרָאֵל אָבִיו גּשְׁנָה (בראשית מו כט)
וַיִּקַּח משֶׁה אֶת-עַצְמוֹת יוֹסֵף עִמּוֹ (שמות יג,יט)
וַיֶּאְסֹר אֶת-רִכְבּוֹ וְאֶת-עַמּוֹ לָקַח עִמּוֹ (שמות יד,ו)
מדוע אסר יוסף את מרכבתו בעצמו? מדוע התעסק משה אישית בעצמות יוסף ולא נתן לאחד מעוזריו לעשות כן? מדוע פרעה, מלך האמפריה המצרית, אסר בצמו את מרכבתו?
מדרש רבא מלמד אותנו שאהבה ושנאה מקלקלים את השורה(שורת הדין):
אהבה מקלקלת את השורה, שנאמר (בראשית מו): ויאסור יוסף מרכבתו ויעל לקראת ישראל אביו, וכי לא היה ליוסף כמה עבדים?! אלא, אהבה מקלקלת את השורה.
שנאה מקלקלת את השורה, דכתיב (שמות יד): ויאסור את רכבו, ולא היה לו כמה עבדים?! אלא, שנאה מקלקלת השורה. (בראשית רבה,פרשה נה,ח)
החוליה המקשרת בין מעשהו של יוסף לבין מעשהו של פרעה הוא מנהיג נוססף, משה רבנו.מחד הוא טורח בעצמו לקחת את עצמות יוסף המת כשם שיוסף , המשנה למלך, טרח בעצמו לאסור מרכבתו ולקדם את פניו של אביו החי.יש כאן מידה כנגד מידה: יוסף לא המתין ועסק במלאכה שאינה לדרגתו ולכן זכה שמשה התעסק בכבודו ובעצמו בעצמותיו.
מעשהו של משה עומד גם אל מול מעשהו של פרעה: פרעה לוקח את העם החי שלו להחזרת ב"י מצריימה ואילו משה לקוח עימו נשק סודי אחר: עצמות יוסף המת.בזכות ארונו של יוסף , ע"פ המדרש ,נחצה ים סוף והנה אנו נחשפים לאירוניה שעצמות יוסף המת מנצחות את כל חילו של פרעה ללמדנו שלא הכח החיצוני, במקרה זה כוחו של חיל פרעה הוא המנצח אלא דווקא האמת הפנימית, הנסתרת במקרה זה של יוסף הצדיק בפרט ועם ישראל בכלל.
וַיִּקַּח משֶׁה אֶת-עַצְמוֹת יוֹסֵף עִמּוֹ (שמות יג,יט)
וַיֶּאְסֹר אֶת-רִכְבּוֹ וְאֶת-עַמּוֹ לָקַח עִמּוֹ (שמות יד,ו)
מדוע אסר יוסף את מרכבתו בעצמו? מדוע התעסק משה אישית בעצמות יוסף ולא נתן לאחד מעוזריו לעשות כן? מדוע פרעה, מלך האמפריה המצרית, אסר בצמו את מרכבתו?
מדרש רבא מלמד אותנו שאהבה ושנאה מקלקלים את השורה(שורת הדין):
אהבה מקלקלת את השורה, שנאמר (בראשית מו): ויאסור יוסף מרכבתו ויעל לקראת ישראל אביו, וכי לא היה ליוסף כמה עבדים?! אלא, אהבה מקלקלת את השורה.
שנאה מקלקלת את השורה, דכתיב (שמות יד): ויאסור את רכבו, ולא היה לו כמה עבדים?! אלא, שנאה מקלקלת השורה. (בראשית רבה,פרשה נה,ח)
החוליה המקשרת בין מעשהו של יוסף לבין מעשהו של פרעה הוא מנהיג נוססף, משה רבנו.מחד הוא טורח בעצמו לקחת את עצמות יוסף המת כשם שיוסף , המשנה למלך, טרח בעצמו לאסור מרכבתו ולקדם את פניו של אביו החי.יש כאן מידה כנגד מידה: יוסף לא המתין ועסק במלאכה שאינה לדרגתו ולכן זכה שמשה התעסק בכבודו ובעצמו בעצמותיו.
מעשהו של משה עומד גם אל מול מעשהו של פרעה: פרעה לוקח את העם החי שלו להחזרת ב"י מצריימה ואילו משה לקוח עימו נשק סודי אחר: עצמות יוסף המת.בזכות ארונו של יוסף , ע"פ המדרש ,נחצה ים סוף והנה אנו נחשפים לאירוניה שעצמות יוסף המת מנצחות את כל חילו של פרעה ללמדנו שלא הכח החיצוני, במקרה זה כוחו של חיל פרעה הוא המנצח אלא דווקא האמת הפנימית, הנסתרת במקרה זה של יוסף הצדיק בפרט ועם ישראל בכלל.

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה