יום שבת, 9 בינואר 2010

וארא: טענתו הכפולה של משה

וַיְדַבֵּר משֶׁה לִפְנֵי יְ-ה-וֹ-ָה לֵאמר הֵן בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל לֹא-שָׁמְעוּ אֵלַי וְאֵיךְ יִשְׁמָעֵנִי פַרְעה וַאֲנִי עֲרַל שְׂפָתָיִם (שמות ו,יב)
וַיּאמֶר משֶׁה לִפְנֵי יְ-ה-וֹ-ָה הֵן אֲנִי עֲרַל שְׂפָתַיִם וְאֵיךְ יִשְׁמַע אֵלַי פַּרְעה (שמות ו,ל)

מדוע חזר משה על טענתו לפני ה' פעמיים? לכאורה טענתו הראשונה חזקה יותר שכן יש בה קל וחומר ומדוע אם כן עבר לטענה חלשה יותר? מה בין "וידבר" ל"ויאמר" במקרה זה?

בטרם נבין את מהלך הדברים חשוב להבדיל בין "לשמוע את" לבין "לשמוע ל-"."לשמוע ל-" משמע לציית לדבריו של הדובר, "לשמוע את" משמעו רק לשמוע את אשר יש לו לומר מבלי בהכרח להסכים איתם.
טענתו של משה לה' בפעם הראשונה היתה כפולה: ראשית, הרי ב"י לא שמעו אלי ולא האמינו לדברי ואיך יקבל את דברי פרעה ויסכים לשלוח את ישראל מארצו ואם תאמר שרק ישמע את דברי מבלי להסכים להם ("לשמוע את") הרי שאיך ישמע אותי פרעה אם אני ערל שפתיים?
החזקוני מסביר שבתשובתו של ה' הוא ענה על טענתו הראשונה כיצד זה יקשיב פרעה לדבריו אבל לא על טענת ערלת השפתיים ולכן משה חזר ושואל בשנית : הלא בשל ערלת השפתיים לא יוכל לפרעה בכלל לשמוע את דבריו? על כך משיבו ה' שאהרון ידבר בשמו ולכן פרעה יוכל לשמוע את הדברים ובסופו של תהליך גם ישמע למשה ואהרון וישחרר את ב"י ממצרים.
מה בין וידבר לויאמר- צ"ע.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה