יום שבת, 23 בינואר 2010

בא לעומת ואתחנן: קושיות התם והחכם


וְהָיָה כִּי-יִשְׁאָלְךָ בִנְךָ מָחָר לֵאמר מַה-זּאת וְאָמַרְתָּ אֵלָיו בְּחֹזֶק יָד הוֹצִיאָנוּ יְ-ה-וָֹ-ה מִמִּצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים (שמות יג,יד)
כִּי-יִשְׁאָלְךָ בִנְךָ מָחָר לֵאמר מָה הָעֵדת וְהַחֻקִּים וְהַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר צִוָּה יְהוָֹה אֱלֹהֵינוּ אֶתְכֶם:וְאָמַרְתָּ לְבִנְךָ עֲבָדִים הָיִינוּ לְפַרְעה בְּמִצְרָיִם וַיּצִיאֵנוּ יְ-ה-וָֹ-ה מִמִּצְרַיִם בְּיָד חֲזָקָה (דברים ו,כב)

מדוע השווה הכתוב דווקא בין החכם לתם? מדוע שאלותיו של החכם נדחקו לסוף התורה(חומש דברים) בעוד שהשאלות של שאר הבנים קובצו יחדיו בפרשת בא?


הדמיון בין שאלת התם והתשובה הניתנת לו בפרשת בא לבין זו של החכם בפרשת ואתחנן מלמדים אותנו על כך שיש להעמידם האחד מול השני לצורך השוואה.ההשוואה הטבעית והקלאסית היא בין החכם לרשע אלא שבסקלת מנת המשכל אין בין שניהם הבדל, גם לרשע יש ידע וחכמה אלא שהוא מנתב אותם לצד השלילי.
החכם והתם שואלים את שאלותיהם "מחר", לא באינסטיקט של רגע אלא לאחר "התבשלות" מסויימת, אלא שהבדל גדול יש בין 2 השאלות, שאלתו של התם מסתכמת בצמד המילים "מה זאת", הוא אינו יודע לשאול שאלה פרטנית אודות ענייני הפסח ולעומתו החכם שואלת שאלה ממנה אנו למדים יותר על מה שהוא יודע (ההבחנה בין עדות חוקים ומשפטים) מאשר על מה שאינו יודע.
התשובה הניתנת לכל אחד מהבנים לכאורה מורכבת מאותם המילים ויש בכך הפתעה שכן היכולת השכלית של השואלים אינה זהה כלל ועיקר אך מבט מעמיק יכול ללמדנו שיש הבדל גדול בין 2 התשובות.התשובה לתם היא תשובה של השורה התחתונה:ה' הוציא אותנו בחוזק יד ממצרים.אין כאן פירוט של מה שקדם ליציאה הזו ולכל התהליך.הבן התם עדיין לא מסוגל לקלוט את כל המידע. לעומת זאת לבן החכם אנו מפרטים את מה שקדם ליציאה: מצב העבדות אצל פרעה במצרים ורק לאחר מכן- היציאה ממצרים ביד חזקה.ברור שהמשפטים הללו תמצתיים ואינם מפורטים דיו הן לתם והן לחכם אלא שיש כאן מעין מודל לסוג התשובה שיש לתת לכל אחד מהבנים: תשובה תמציתית העוסקת בשורה התחתונה לעומת תשובה פרטנית המתארת את כל המהלך כולו.המילים כמעט אותן מילים ובכל זאת המסר המועבר אינו זהה לגמרי.
ןמדוע הוגלתה שאלתו ותשובתו של החכם עד לתחילת ספר דברים? כדי ללמדנו שרק לאחר לימוד התורה כולה על פרטיה ורבדיה אכן ניתן להגיע למעדמו של הבן החכם השואל שאלותיו בטוב טעם ומתוך ידע מוקדם תוך רצון אמיתי לדעת ולהבין יותר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה