וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים מִצְרָיְמָה אֵת יַעֲקב אִישׁ וּבֵיתוֹ בָּאוּ (שמות א,א)
וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים מִצְרַיְמָה יַעֲקב וּבָנָיו (בראשית מו,ח)
מה ראתה התורה לחזור על הפירוט של הגעת יעקב ובניו פעמיים? מה באה מילת את ללמדנו? מדוע בניו של יעקב הפכו בפרשת שמות לאיש וביתו?
לענ"ד 2 הפסוקים נקראים דרך המשקפיים של המצרים הקולטים אליהם מהגרים חדשים מכנען.הפסוק בבראשית מתאר את האופן בו הם הצטיירו כשרק הגיעו והפסוק בשמות מתאר את האופן בו ראו את הגעתם לאחר שנשתקעו במצרים,התרבו בה ואף הפכו לאיום המתואר מס' פסוקים מאוחר יותר ע"י פרעה: "...פֶּן-יִרְבֶּה וְהָיָה כִּי-תִקְרֶאנָה מִלְחָמָה וְנוֹסַף גַּם-הוּא עַל-שׂנְאֵינוּ וְנִלְחַם-בָּנוּ וְעָלָה מִן-הָאָרֶץ".בעת הגעתם, כשהרעב עודנו שולט בכל העולם פרט למצרים נראו המהגרים החדשים כמשפחה קטנה ולא מזיקה "יעקב ובניו" אך לאחר שהשתקעו במצרים הרי הם יעקב-איש וביתו.המילה את מפורשת ע"י רס"ג בהוראה של "עם".בכך יש הפרדה שעושים המצרים בין יעקב לבין השאר: עם יעקב באו גם איש ובני ביתו.יעקב נתפס בצורה שונה ומסע הלוויה המלכותי לו הוא זכה כמתואר בשלהי פרשת ויחי ממחיש זאת היטב.לאחר שנשתקעו ישראל במצרים ויוסף ואחיו נפטרו אז החלו המצרים ובראשם פרעה לראות את ירדתם של יעקב ובניו למצרים באור אחר: מצד אחד בא יעקב שבזכותו ע"פ המדרש פסק הרעב בטרם הסתיימו שבע שנותיו ונסחים ונלווים אליו באו איש וביתו, לא בניו אלא ראשי משפחות ובתי אב שהיוו את הבסיס ל: "עַם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל רַב וְעָצוּם מִמֶּנּוּ".באופן רטרואקטיבי המצרים רואים את ההגעה של יעקב ובניו באור אחר וממילא גם היחס שלהם אליהם משתנה ממסע לוויה מפואר לראש השבט- יעקב- לעומת עבדות משפילה ואכזרית לבניו- בני ישראל.
וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים מִצְרַיְמָה יַעֲקב וּבָנָיו (בראשית מו,ח)
מה ראתה התורה לחזור על הפירוט של הגעת יעקב ובניו פעמיים? מה באה מילת את ללמדנו? מדוע בניו של יעקב הפכו בפרשת שמות לאיש וביתו?
לענ"ד 2 הפסוקים נקראים דרך המשקפיים של המצרים הקולטים אליהם מהגרים חדשים מכנען.הפסוק בבראשית מתאר את האופן בו הם הצטיירו כשרק הגיעו והפסוק בשמות מתאר את האופן בו ראו את הגעתם לאחר שנשתקעו במצרים,התרבו בה ואף הפכו לאיום המתואר מס' פסוקים מאוחר יותר ע"י פרעה: "...פֶּן-יִרְבֶּה וְהָיָה כִּי-תִקְרֶאנָה מִלְחָמָה וְנוֹסַף גַּם-הוּא עַל-שׂנְאֵינוּ וְנִלְחַם-בָּנוּ וְעָלָה מִן-הָאָרֶץ".בעת הגעתם, כשהרעב עודנו שולט בכל העולם פרט למצרים נראו המהגרים החדשים כמשפחה קטנה ולא מזיקה "יעקב ובניו" אך לאחר שהשתקעו במצרים הרי הם יעקב-איש וביתו.המילה את מפורשת ע"י רס"ג בהוראה של "עם".בכך יש הפרדה שעושים המצרים בין יעקב לבין השאר: עם יעקב באו גם איש ובני ביתו.יעקב נתפס בצורה שונה ומסע הלוויה המלכותי לו הוא זכה כמתואר בשלהי פרשת ויחי ממחיש זאת היטב.לאחר שנשתקעו ישראל במצרים ויוסף ואחיו נפטרו אז החלו המצרים ובראשם פרעה לראות את ירדתם של יעקב ובניו למצרים באור אחר: מצד אחד בא יעקב שבזכותו ע"פ המדרש פסק הרעב בטרם הסתיימו שבע שנותיו ונסחים ונלווים אליו באו איש וביתו, לא בניו אלא ראשי משפחות ובתי אב שהיוו את הבסיס ל: "עַם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל רַב וְעָצוּם מִמֶּנּוּ".באופן רטרואקטיבי המצרים רואים את ההגעה של יעקב ובניו באור אחר וממילא גם היחס שלהם אליהם משתנה ממסע לוויה מפואר לראש השבט- יעקב- לעומת עבדות משפילה ואכזרית לבניו- בני ישראל.

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה