יום שלישי, 26 בינואר 2010

בשלח מול ויחי: השבעת יוסף את בני ישראל

וַיַּשְׁבַּע יוֹסֵף אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמר פָּקד יִפְקד אֱלֹהִים אֶתְכֶם וְהַעֲלִתֶם אֶת-עַצְמתַי מִזֶּה (בראשית נ,כה)
הַשְׁבֵּעַ הִשְׁבִּיעַ אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמר פָּקד יִפְקד אֱלֹהִים אֶתְכֶם וְהַעֲלִיתֶם אֶת-עַצְמתַי מִזֶּה אִתְּכֶם (שמות יג,יט)

מה באה מילת "אתכם" המופיעה כשמשה מקיים את ההבטחה ללמדנו והלא בעת השבעת יוסף את בני יראל לא נאמרה?
מה מרמזות המילים "השבע השביע" והלא יוסף השביע את אחיו רק פעם אחת?

מילת "אתכם" המוזכרת אצל משה ונעדרת מדבר יוסף הביאה את רש"י לפרש כך:
והעליתם את עצמתי מזה אתכם. לאחיו השביע כן, למדנו שאף עצמות כל השבטים העלו עמהם, שנאמר אתכם (רש"י,שם).
מילת אתכם באה ללמדנו ,אם כן,שיוסף ציווה שיקחו את עצמותיו ביחד עם עצמות שאר השבטים.אהבתו של יוסף לא"י מחד וחששתיו שמצרים יבקשו להשאיר את עצמותיו בארצם הם שעוררו את יוסף להשביע ולבקש את בקשתו.ומדוע לא נאמרה בקשה זו- של העלאת גם שאר עצמות השבטים במקור בספר בראשית? אפשר להניח שיוסף ידע את ה"קץ", אותו הקץ שביקש יעקב לבניו ולא נתאפשר בידו.סוד הקץ הוא שרק כעבור 190 שנה יצאו ממצרים אך סוד זה לא רצה יוסף לגלות לכל בני ישראל ולכן לא הזכיר את בהשבעתו את עצמות השבטים שכן יתכן , עקרונית, שה' פקוד יפקוד אותם עוד בטרם ימותו כולם.ככל הנראה הוא העביר את המסר של "איתכם" רק ללוי שהעבירו הלאה עד למשה בעוד שאר ב"י לא ידעו על סוד ה"אתכם".פרשנות באופן זה מבהירה מדוע נקטה התורה בלשון "השבע השביע" שכן היה כאן כפל השבעות: האחת לכולם , ללא סוד ה"אתכם" המרמז על כך שהשעבוד ימשך 190 שנה וההשבעה השניה, דיסקרטית יותר, ללוי שהעבירה לבנו ומשם עד למשה.כשמשה התעסק עם עצמות יוסף כבר ניתן היה לגלות את סוד ה"איתכם" שנחשף ממילא.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה